Blog


rodzaje-zabudow-w-kamperach

RODZAJE ZABUDÓW W KAMPERACH

Podróż kamperem to wygodny sposób na zwiedzanie różnych interesujących nas zakątków świata. Zanim jednak zdecydujemy się na taką wyprawę warto wiedzieć, że istnieje wiele rodzajów kamperów i jak wybrać najwygodniejszy pojazd dla siebie. Można wyróżnić cztery główne rodzaje: kamper-van, alkowa, półintegra oraz pełna integra. W poniższych opisach dowiecie się czym się charakteryzują.

Kamper – van



Jest to najprostszy kamper, jednak nie ma co liczyć na najlepsze udogodnienia. Kamper-vany dzielą się na dwie grupy. Budowa pierwszych jest oparta na niewielkich vanach np. Volkswagen California lub Ford Transit, zmieszczą się w nich dwie lub czasami cztery osoby. W wyposażeniu znajdziemy tylko najbardziej podstawowe rzeczy takie jak stolik, niewielki aneks kuchenny czy przyłącze prądowe, na pewno niestety nie ma w nim toalety i prysznica. Ten rodzaj kampera ma jednak także swoje zalety: jest mały i wygodny do przemieszczania się po mieście oraz dojazdy do miejsc niedostępnych dla większych kamperów. Zużywa mniej paliwa, można jeździć nim szybciej i mieć go także jako auto na co dzień.

Z kolei drugi rodzaj kamper-vanów jest zbudowany na bazie większych vanów np. Fiat Ducato lub Volkswagem Crafter. Z reguły są traktowane jako auta dostawcze, a potem dopiero modyfikowane przez zewnętrzne firmy. Pojazd jest większy więc oczywiście zawiera więcej udogodnień takich jak łazienka, więcej miejsca na bagaże oraz dodatkowe łóżko, a poza tym posiadają większość zalet kamperów z pierwszej grupy.


Alkowa



Alkowy są bazowane na pojazdach dostawczych jednak zawierają poszerzona zabudowę z sypialnia nad fotelem kierowcy. Pomieści się w niej najwięcej osób, od pięciu do siedmiu w wygodnych warunkach. Przestrzeń nad kabiną, która została wspomniana na początku, można użyć także jako dodatkowe miejsce na bagaże. Większe wymiary alkowy sprawiają, że zawiera ona prawie wszystkie ważne udogodnienia takie jak: duża pojemność, wystarczającą przestrzeń wypoczynkową, dobrze rozplanowany układ szafek oraz półek, aneks kuchenny oraz łazienkę z prysznicem. Cena alkowy jest przystępna i atrakcyjna co jest dużą zaletą. Natomiast wadą alkowy są jej wymiary. Należy pamiętać o wysokości przy wjeździe do tuneli, garaży podziemnych czy podczas przejazdu pod wiaduktami. Wysokość może też przeszkadzać podczas samej podróży, ponieważ wysoki samochód ma mniejszą stabilność przy zakrętach, ograniczenia prędkości, większe zużycie paliwa oraz trzeba uważać na silniejsze podmuchy wiatru. Zdecydowanie polecana jest podróż tym pojazdem w większej grupie osób.


Półintegra



Kamper typu Półintegra to jeden z najpopularniejszych typów kamperów wynajmowanych w Europie. Jest podobny do alkowy, nie posiada jednak dodatkowej sypialni, kabina w większości jest połączona z przestrzenią mieszkalną, fotele są ruchome, więc można wykorzystać je do siedzenia przy stole. Przestrzeń jest ograniczona, co można uznać za nieco mniej komfortowe. Połintegry mają bardzo dobrą aerodynamiką co powoduje niższe zużycie paliwa i większą prędkość oraz wygodę jazdy. Nie jest tez aż tak wysoka – można dzięki temu załapać się na niższe opłaty drogowe za granicą. Półintegra pomieści 4-5 osób, łózko znajduje się podwieszone nad „salonem” i w razie potrzeby można je opuszczać. Minusem jest to, że kiedy łózko zostanie opuszczone, nie można korzystać z przestrzeni mieszkalnej.


Integra



Integra to największy, najbardziej luksusowy, komfortowy i często najdroższy z kamperów. Producenci tych pojazdów, w przeciwieństwie do poprzednich, którzy w większości korzystali z elementów seryjnie produkowanych samochodów, korzystali tylko z podwozia, reszta natomiast zbudowana jest właściwie od podstaw. Kabina kierowcy połączona jest całkowicie z częścią mieszkalną, można dzięki temu lepiej skorzystać z przestrzeni i rozplanować udogodnienia. Integra przystosowana jest do 4-5 osób, wnętrze jest unikatowe, ponieważ zawiera interesujące rozwiązania, których nie posiadają poprzednie kampery. Pojazd jest wygodny i ma bardzo bogate wyposażenie, co skutkuje niestety wyższą ceną i większą masą. Jeśli chcemy prowadzić integrę, a mamy prawo jazdy kt. B, będziemy mieć ograniczone możliwości załadunku, ponieważ zachowana musi być dopuszczalna masa całkowita – w Polsce 3500 kg. Pojazd jest tez trudniejszy do manewrowania i ma zwiększone zużycie paliwa. Wynajem kampera tego typu nadal jednak jest bardzo popularnym wyborem, ponieważ produkowane są one w mniejszych i większych rozmiarach. Te drugie mają długość nawet na 7,49 m, brzmi to bardzo komfortowo.


PODSUMOWUJĄC



Wybór odpowiedniego kampera jest bardzo ważny i ma wpływ na komfort i przebieg podróży. Powyższe opisy na pewno poszerzyły waszą wiedzę o kamperach i wybierzecie teraz odpowiedni i spełniający wasze oczekiwania pojazd do podróżowania w gronie przyjaciół lub rodziny. Jeśli macie pytania dotyczące wynajmu kampera lub potrzebujecie pomocy w wyborze modelu dla was, zapraszamy do kontaktu.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem